Nisan – Yaptıklarımızı neden yapıyoruz?

bi'ay,bi'tema

Bir ay bir tema’nın Nisan ayı konusu; yaptıklarımızı neden yapıyoruz? (Why we do, what we do) 

Bir hatırlatma olarak; #biraybirtema kendi kendine süren bir öğrenme yolculuğu. Her ay değişik bir tema gündemde ama sadece bazıları paylaşılıyor. Gönlüm isterdi daha çok paylaşayım ama şu an öncelikler arasında daha çok okumak olunca, paylaşmak ikinci planda kalıyor : ) Önceki ayları merak ederseniz, alt sayfalardan okuyabilirsiniz, hatta ne çok mutlu olurum var olan yorumlarınızı iletirseniz…

Burada parantezi kapatarak, neden bu tema bu ay’a geleyim…

Hani bazen olur ya, ah bunu ben neden yaptım dersiniz. Ya da ne güzel oldu da yaptım ama neden yaptım acaba diye sorarken bulursunuz. İşte tam da bu yüzden… Düzenli olarak karşıma güzel şeyler çıktı bu konuda. Şimdilik burada bir parça özetliyor olayım.

İlk paylaşım, Tony Robbins’ten gelebilir. Kendisinin pek fanı olmasam da, 6 temel insan ihtiyacına dair özetini kuanthony_robbins_6_human_needsvvetli bir yaklaşım olarak görüyorum.

Aşağıdaki yazının tamamı kendi konuşmasından alıntı… Arada bir değerlendirmekte fayda olabilir.

Sahi, yaptıklarımızı neden yapıyoruz? 

1. İhtiyaç: Kesinlik, Eminlik (Certainty/Comfort)

Herkesin rahat edebilmesi, acıdan uzaklaşabilmesi için kesinliğe ihtiyacı var. Nasıl elde ediyoruz? Herkesi kontrol ederek, bir yetenek geliştirerek, her şeyi bırakarak, sigara içerek… Hepimizin ‘kesinlik’ ihtiyacına ihtiyacımız var. Sağlığımızdan, çocuklarımızdan, kazandığımız paradan emin olmalıyız ki
emniyette hissedebilelim. Ama ironik olarak tamamen hiç bir şeyden emin olamıyoruz, kim şu an da tavanın çökmeyeceğini garanti edebilir. Herşeyden tamamen emin olduğumuzda da ne hissediyoruz?, eğer ne olacağını, ne zaman olacağını, nasıl olacağını, neyle sonuçlanacağını bilirseniz nasıl hissedersiniz? Sıkılırsınız. O yüzden Tanrı bize ikinci ihtiyacı verdi,‘bilinmezlik’

2. İhtiyaç: Bilinmezlik (emin olmama, değişkenlik) (Variety)

Değişikliğe, farklılığa ihtiyacımız var. Sürekli aynı işi yaptığınızı düşünün. Aynı anda, aynı şekilde, aynı düzende. Ne hissedersiniz?  Bilinmezlik ihtiyacımız, bazı davranışlarımızın altında yatan neden…

3. İhtiyaç: Önemli Olmak (farklı, anlamlı olmak) (Significance)

Hepimiz, farklı, özel olduğumuzu hissetmek istiyoruz. Bunu daha fazla para kazanarak yapabilirsiniz, ya da daha fazla ruhsal olarak gelişerek yapabilirsiniz ya da kendi yolunuzu bulabilirsiniz.

Şiddet, ne yazık ki çoğunlukla bu ihtiyaçtan doğuyor. Kötü bir mahallede yaşayan ben eğer başına bir silah dayarsam hemen o an senin karşında çok önemli biri oluyorum. 0 ile 10 arasında bir değer koyarsak 10 derece önemli oluyorum o anda.

Oysa “önemli” olmanın milyonlarca farklı yolunu bulabilirsiniz.

Asıl ihtiyacımız olan bir diğer ihtiyaç ise;

4. İhtiyaç: Bağlantı, ilişki, sevgi (Connection/Love)

Hepimizin buna ihtiyacı var. Bu ihtiyacımızı sıkı dostluklarla, arkadaşlıkla, doğanın içinde yürüyerek, dua ederek karşılayabiliriz.

Bu sayılan 4 ihtiyacı her insan karşılamak için bir yol bulmalıdır. Kendini kandırsan da ya da mükemmel bir karaktere sahip olsan da. Bu ilk 4 ihtiyaç kişiliğimizin ihtiyaçlarıdır.

Ama diğer iki ihtiyaç insan ruhumuzun ihtiyaçlarıdır. İşte burada tatmin olmak devreye giriyor.

5. İhtiyaç Büyüme (Growth)

Büyümelisin ve gelişmelisin. Eğer sen büyümüyorsan ya da ilişkin büyümüyorsa, işin büyümüyorsa sonuç ne olur? Hepimiz biliyoruz cevabı, küçülürüz. Ben şuna inanıyorum, büyümemizin sebebi dışarıya bir şeyler verebilecek potansiyele ulaşmaktır. Çünkü sonuncu ihtiyaç;

6. İhtiyaç: Katkı, Kendimizden Ötesine Katkıda Bulunmak (Contribution)

Şunu fark ettiğimizde her şey daha güzel olacak…  Biz vermek için varız. Herşey, ben değil biz ile ilgili…

Bu bakış açısıyla bakarsak; biz, yaptıklarımızı , neden yapıyoruz? 

#biraybirtema


power-of-habit-500Değişim hızlı ve kolay olmayabilir. Ama zaman ve çabayla, yeniden şekillenmeyecek hiçbir alışkanlık tanımıyorum.
Charles Duhigg, The Power of Habit: Why We Do What We Do in Life and Business

İkinci paylaşım ; Charles Duhigg’den ‘Alışkanlıkların gücü’ kitabından gelsin. Kitap, alışkanlık kavramını tanımlamak ve bizi prangalayan alışkanlıkları değiştirmeyi başarmak üzerine yapılandırılmış. Her anımız alışkanlıklarla dolu… Sabahki rutinlerimiz, günün belirli saatlerinde yediklerimiz, akşam saatlerinde yapmayı seçtiklerimiz, seçtiğimiz yollar, kabullendiğimiz yöntemler, hatta bazen ilişkilerimiz bile.

Oysa alışkanlıkları değiştirme alışkanlığına ihtiyacımız var.

Kitabı okumayı seçerseniz, alışıldık kişisel gelişim kitaplarından daha farklı bir dille anlatılmış hikayeler ve çarpıcı örnekler bulacaksınız.

En özet haliyle yazarın önerisi şu; 

Bir alışkanlığı değiştirmek istiyorsan; 

  • Basit ve açık bir işaret bul. Yani rutinlerini tanımla. Ne zaman, hangi durumda, ne şekilde bu alışkanlığı seçiyorsun. 
  • Ödülleri net bir şekilde tanımla. Bu alışkanlık sonunda elde ettiğin gerçek ödül ne? Televizyon seyretme alışkanlığında gerçek ödülün kaçış olabilir. Buzdağının ardına bakmak, bir alışkanlığı devirmek için şart. 
  • Arzu yarat. Yerine yeni bir ödül koy. İnsan beyni, ödül odaklı çalışır. Yeni ödülünü tanımlamazsan, eski döngüye girmek çok ama çok kolay. 

Hızlıca bilgi sahibi olmak isteyenler için; 

http://charlesduhigg.com/wp-content/uploads/2012/02/A-guide-to-changing-habits.pdf

The Power of Habit